Senioren contact  Jaargang 5                   nr. 6            juli/augustus 2020

Voorzitter: Trudy Waasdorp – Hoppenbrouwer tel. 0313 - 849902
truuswaasdorp@gmail.com

Secretaris: Martijn Fohr tel. 06 - 33 99 35 20
secretaris@seniorenverenigingdoesburg.nl

Penningmeester: Johan Schovers, tel. 06 -10737352
info@seniorenverenigingdoesburg.nl

Ledenadministratie: Martijn Fohr, tel. 06 - 33 99 35 20
roma38@planet.nl

Lief en leed: Wil Jansen – Woudstra tel. 0313 - 476970
wilwoud0@gmail.com

Ouderenadviseur:
Dinsdag, Woensdag en Vrijdag (Caleidoz) 0313 – 820030

Bankrekening: Regiobank NL77 RBRB. 0939.6959.44
t.n.v. Seniorenvereniging Doesburg e.o.

Website: http://seniorenverenigingdoesburg.nl
Mail:
info@seniorenverenigingdoesburg.nl

Redactie: Martin van Rooijen, tel 0313 - 484904
martin.vanrooijen45@gmail.com

Inhoudsopgave
Het Seniorencontact wordt in een oplage van 200 verspreid onder leden, zusterverenigingen, sponsoren en leestafels.

Informatie bestuur
Ledeninformatie
Voorwoord voorzitter
Verplicht thuiszitten, wordt weer fietsen!
Is uw mailadres al bekend bij de ledenadministratie?
Pensioenverhalen
Interview met Joke Meester
Overleg met de wethouder!
Meer / minder huur dan de buren!
Overgevoeligheid medicijnen
(Online) oplichting
Telefooncirkels, juist in Coronatijd!
Donorwet in aantocht!
HetHuisDoesburg
Brief en telefoon versus chatten en twitteren!
Spreuk van de maand!

VvE: voorzitter van de vergadering | VvE Belang

Hieronder meer info over de plaats van de activiteiten.
Fietsen (vooral een voorjaar en zomeractiviteit): Meipooort

Agenda aktiviteiten juli – augustus
 07 juli
 Fietsen / Meipoort
 14 juli
 21 juli
 28 juli
 04 aug
 11 aug
 18 aug
 25 aug
 13.30 Fietsen / Meipoort

Alle activiteiten die door of namens de Senioren Vereniging Doesburg e.o worden georganiseeerd zijn bestemd voor leden. Deelname aan activiteiten van de Senioren Vereniging Doesburg e.o geschiedt geheel vrijwillig en op eigen risico. De Senioren Vereniging Doesburg e.o aanvaardt geen verantwoordelijkheid en is niet aansprakelijk voor enige schade die samenhangt met deelname aan activiteiten die door of namens de Senioren Vereniging Doesburg e.o wordt georganiseerd.

Aangesloten bij
:

FASv: Federatie Algemene Seniorenverenigingen

KG: Koepel van Gepensioneerden (per 01-01-2020 door fusie van de KNVG en de NVOG ontstaan. Deze nieuwe Koepel van Gepensioneerden is hiermee met 300.000 leden de grootste gepensioneerden koepel van Nederland geworden)

Aan de totstandkoming van deze uitgave is de uiterste zorg besteed. De auteur(s), redactie, drukker en de Seniorenvereniging Doesburg e/o aanvaarden geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en onvolkomenheden noch voor de gevolgen hiervan. De redactie benadrukt dat de inhoud van de gepubliceerde artikelen niet noodzakelijkerwijs de mening van de redactie hoeft te zijn. Bijdragen zijn altijd welkom. Stuur uw bijdrage liefst met een duidelijke foto aan de redactie@seniorenverenigingdoesburg.nl

Ledeninformatie                                                        Martijn Fohr

- Adreswijzigingen, aan- en afmelden als lid, bezorging seniorencontact. Graag melden bij de ledenadministratie: roma38@planet.nl of 06-33993520

- Overleden leden: Het bestuur wenst de familie in deze bijzondere tijd veel sterkte toe.

- Nieuwe leden:

Voorwoord van de voorzitter                                           Trudy Waasdorp

Lieve Leden. Het laatste seniorencontact voor de zomervakantie. Ik hoop dat het met de gezondheid van u allen goed gaat. Ik heb de afgelopen week veel reacties gehad op de plantjes die onze bezorgers hebben rondgebracht. Onze leden laten merken dat ze het waarderen. Wij als bestuur willen hier echt mee laten weten dat we jullie juist nu niet vergeten. Ik wil het graag nog even hebben over onze fietstochten. Die starten weer in Juli, kijk in ons nieuwe seniorencontact, daar vind u de datum wanneer we in Juli gaan fietsen. Wim zal het helaas niet meer leiden maar gelukkig wil Johan Schovers het overnemen. Ik snap heel goed dat er mensen zijn die het nog eng vinden i.v.b. met de anderhalve meter afstand.
Ik kan u vertellen dat we geen enkel risico nemen dus vertrouw ons. Het etentje in November gaat door maar waarschijnlijk in kleineren groepen. We kijken hoeveel mensen zich opgeven en dan pas kunnen we bekijken hoe we het gaan doen.
Geniet allen van hopelijk een mooie warme zomer. De natuur is nu op zijn mooist, zoveel schoonheid en kijk is rond hoeveel pasgeboren eendjes er rond zwemmen.
Mijn tuin zit vol met jonge musjes, geweldig om naar te kijken. Ik zet wel elke dag een vers bakje water neer met de warmte en is elke avond leeg. Juli en augustus even geen seniorencontact maar in september starten we weer. Ik hoop van harte dat we dan weer wat meer activiteiten kunnen melden. Lieve mensen ,geniet van alles wat we wel kunnen en heb een fijne zomer. Let een beetje op elkaar en blijf gezond.

Verplicht thuiszitten, wordt weer fietsen!           Johan Schovers

Zoals wij gezamenlijk de afgelopen twee maanden thuis moesten blijven vanwege het bekende virus en de regering de maatregelen rondom het virus wat vrij gegeven wordt, heb je net het gevoel dat je wordt losgelaten. Om het fietsen binnen de perken te houden, zullen we volgens de regels van het RIVM  “anderhalf meter afstand houden, ben je verkouden of voel je grieperig of je temperatuur is verhoogd” laat je dan testen door de GGD, telefoonnummer: 0800-1202 of je gezond bent. Om de gezondheid van de mede fietsers te waarborgen willen wij registreren wie er mee gaat. Onder voorbehoud natuurlijk maar dan beginnen wij 7 juli a.s. met het gezamenlijk fietsen, verzamelen aan de Meipoort om 13:30 uur. Bij de versoepeling van de maatregelen zijn geen concrete aantallen genoemd voor een maximale groepsgrootte om samen buiten te sporten. Waar gaan wij ons aan houden tijdens het fietsen.  Fiets, zeker achter elkaar. Dan is het makkelijker voor alle medeweggebruikers om 1,5 meter afstand te bewaren bij het passeren.

Is uw mailadres al bekend bij de ledenadministratie?         Martijn Fohr

Is uw mailadres al bekend bij de ledenadministratie? Het kan zomaar gebeuren, dat er informatie is die niet kan wachten tot de volgende Senioren Contact verschijnt. Om in voorkomende gevallen onze leden snel te kunnen bereiken willen we graag over uw e-mail adres beschikken. Dus stuur even een mail aan secretaris@seniorenverenigingdoesburg.nl met daarin uw naam en email adres. De leden, waarvan het mailadres al bekend is, hebben de afgelopen periode al verschillende berichten van ons ontvangen, zij hoeven dus NIET te reageren. Wellicht ten overvloede willen wij benadrukken, dat het Senioren Contact gewoon blijft verschijnen. De informatie via de mailadressen is niet meer dan een aanvulling.

Pensioenverhalen

Een vrouw kreeg vanuit het niets partnerpensioen van haar man die onlangs op 77 jarige leeftijd was overleden. Ze begreep hier niets van: van dat pensioenfonds had haar man nog nooit ouderdomspensioen ontvangen. Navraag bij het pensioenfonds leerde dat er voor haar man wel een ouderdomspensioen was gereserveerd maar dat het pensioenfonds indertijd geen aanvraag van haar man had ontvangen. Het pensioen zou verjaard zijn en niet meer kunnen worden opgehaald. Er geldt inderdaad sinds jaar en dag een haalplicht voor pensioenen.  Kortom de deelnemer moet het zelf aanvragen. In de Pensioenwet staat wel dat het pensioenfonds informatie moet verstrekken voorafgaand aan de pensionering maar de verplichting om het ouderdomspensioen uit te keren ontbreekt. In veel pensioenreglementen heeft dit een vertaling gekregen welke bekend staat als de ‘haalplicht’. Dankzij de nieuwe openheid gaan tegenwoordig veel pensioenfondsen er toe over om de deelnemer vooraf beter te informeren dat de pensioendatum in zicht komt ondanks de formele haalplicht. Maar dat geldt niet (meer) voor de ouderdomspensioenen van eerdere datum. De verjaring die het pensioenfonds te berde bracht richting de weduwe is al sinds 2002 afgeschaft. Dus verjaren zou in dit geval niet juist zijn. Maar formeel juridisch heeft de overleden man indertijd zijn haalplicht verzaakt terwijl hij jaren pensioenpremie heeft betaald. Dan moet er een beroep gedaan worden op coulance want het blijft bijzonder dat het partnerpensioen wel plotseling uit de lucht kwam vallen. In eerste instantie leverde  de vraag om een gunst – coulance – bij het pensioenfonds niets op. Maar later met de wind in de rug van de Ombudsman (is op dit moment een vrouw) Pensioenen kreeg de weduwe toch een forse nabetaling aan ouderdomspensioen. Een ander pensioenverhaal. Door een tv-uitzending wordt een echtpaar getriggerd om een bepaald formulier in te vullen en op te sturen naar beider pensioenfondsen. En na een paar maanden gebeurt er een wonder. Als ik hem aan de telefoon heb is hij zijn stem kwijt: samen met zijn vrouw ontvangen ze een nabetaling van bruto bijna 50.000 euro in het kader van de aanvulling tweeverdieners. En daarnaast wordt hun maandelijks pensioen verhoogd met meer dan 250 euro. Om het plaatje volledig te maken heb ik ze op het spoor van de wettelijke rente gezet. Dus daar komt nog een bedragje bij!

Interview met Joke Meester

Het interview met Joke Meester stond al
langer op mijn lijstje maar door Corona kwam het er niet van. Ondertussen kom ik haar naam regelmatig tegen in de Regiobode. Zo was ze in de maand februari ‘Vrijwilliger van de Maand’ met daarin een opvallende opsomming van activiteiten. En in mei stond ze er ook in: haar was de gouden speld van de PvdA uitgereikt  vanwege haar 50 jarig lidmaatschap. Ik dacht; daar gaat mijn interview, de lezers van het Seniorencontact weten alles al. Maar dat bleek toch niet juist te zijn. Als ik uiteindelijk op de vierde verdieping van appartementencomplex ’Het Ravelijn’ ben aangekomen en we samen even van het uitzicht genieten merk ik al snel dat haar ‘rode hart’ zoveel betekent als: ‘belangstelling voor elkaar hebben en er voor elkaar zijn’. Halverwege de jaren zestig komen Jan en Joke Meester vanuit Velsen-Noord toevallig in Doesburg terecht. Jan is elektromonteur en begint bij de (IJzer)Gieterij in Doesburg terwijl ze voorlopig op een paar kamers wonen. Wat Joke in die tijd direct opvalt is de gemoedelijkheid in de winkels: terwijl de winkel vol staat met klanten maakt de winkelier rustig een praatje met een ‘echte Doesburger` en niemand wordt daar nerveus van. In die tijd gaan ze nog vaak naar het westen en als ze dan op het treinstation van Beverwijk aankomen, is de stank van de Hoogovens het eerste gespreksonderwerp bij familie. Maar als er kinderen komen wordt het allemaal anders en zit Joke al vrij snel en langdurig in de oudercommissie. Ze heeft iets met cijfers en dus is het penningmeesterschap op haar lijf geschreven. Daarna rolt ze door naar de bibliotheek die toen nog boven de Harmonie zat. In de vrije tijd zwemmen Jan en Joke veel maar ook het ‘rode hart’ dat ze mee hebben genomen uit Velsen begint zich te manifesteren en al snel zit Jan voor de PvdA in de gemeenteraad van Doesburg. Ondertussen zingt ze in een koor - Zang- en Ontspanningsvereniging Doesburg - dat al 34 jaar bestaat en ze mede heeft opgericht. Ook de Rode Vrouwen ontkomen niet aan haar lidmaatschap en ook daar wordt veel gezongen zoals strijdliederen op de Dag van Arbeid (1 mei). Er moet ook nu nog, heel wat gebeuren wil ze een zangrepetitie in de Onderbouw overslaan (Corona gooit tijdelijk roet in het eten). Ook het repertoire is met de tijd meegegaan en op hoogtijdagen wordt zelfs opgetreden. En dan komt het kamperen op hun pad maar dan wel in een traditie passend bij hun ‘rode hart’. Uiteindelijk vinden ze een seizoenplaats op de bekende camping de “Gronseler(n)put’ aan de voet van de Keutenberg in een bocht van de Geul waar veel jeugdkampen worden georganiseerd. Deze camping staat nog een beetje in de traditie van de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC) waarvan in die tijd ‘de Paasheuvel’ in Vierhouten de bekendste was. En van het een komt het ander: want camping de Gonselerput draait op een uniek concept: de camping wordt voor 100 % gerund door vrijwilligers. En u begrijpt het al: van campinggasten werden ze vrijwilligers die samen met anderen het beheer van de camping regelden: van toiletten schoonmaken, gras maaien, de receptie bemensen, winkeltje spelen, broodbakken tot de administratie. Daarom is het volgens Joke ook geen toeval dat op deze camping een gezellige ongedwongen sfeer heerst zonder commerciële poespas maar wel met een groep vrijwilligers met hart voor de camping en haar gasten! En dit leven – kamperen en beheren – hebben we meer dan 40 jaar volgehouden en daar werd na de VUT van Jan nog een tandje bijgezet. Eigenlijk zaten we zomers in Limburg en de rest van het jaar in Doesburg. Tot slot zijn we verhuisd naar het Ravelijn, een appartementencomplex voor groepswonen, waar we samen nog een paar fijne jaren hebben beleefd. Als weduwe ben ik vooral bezig met volksdansen en ben ik lid van een sportschool voor bewegen van ouderen. Ik doe ook aan aqua jogging en kijk ik uit naar het uitstapje van de gezamenlijke ouderbonden uit Doesburg. Maar voorlopig ligt dat allemaal stil. Als ik beneden ben en op een deur ‘proatkamer’ zie staan geeft dat woord precies de sfeer van het interview weer.

Overleg met de wethouder!                                             Leo van Bommel
Twee maal per jaar is er Wmo overleg tussen de S.V.D e.o - P.C.O.B - K.B.O met de wethouder en de beleidsadviseur. Hieronder staan een aantal relevante  onderwerpen die zijn besproken vanaf Februari 2018 tot Februari 2020. 1) Langer thuis wonen, betekent soms indien dat strikt nodig is bijv. woonaanpassingen maken (o.a drempelaanpassingen, of traplift) een gebruikerslening aanvragen bij de gemeente is mogelijk. 2) Groei van aantal senioren betekent vergrijzing, dit vraagt alertheid van gemeente en burgers, c.q. maatschappelijke organisaties. o.a. voorzieningen op deze bevolkingsgroep afstemmen. 3) Samenwerking gemeente en Caleidoz initiatieven zoals huisbezoek projecten door Vrijwillige Ouderen Adviseurs (V.O.A `s). De gemeente neemt deze in overleg met Caleidoz waar mogelijk mee in haar beleid. 4) De AED ’s apparaten: hangen veelal in openbare- en senioren gebouwen, 20/25 stuks. 5) Gescheiden afval senioren gebouwen: reeds ondergrondse containers beleid, alles in een zak. 6) Activiteitengids Doesburg: inmiddels door Ben en Tanja Kruk opgezet om bewoners te act, gids zie de Inkijk - en meeneem gidsen in gemeentehuis en Linie verkrijgbaar, een wegwijzer. 7) Zie ook de gemeentepagina in de Regiobode - krant  voor diverse informatie voor burgers. 8) Er is geen interactie tussen de door B&W ingestelde Adviesraad Sociaal Domein en Senioren en Ouderen organisaties (A.S.V). Voorheen was dat de B.S.M.R. 9) Eenzaamheid onder ouderen, de gemeente kijkt hierbij ook naar een landelijk onderzoek en neemt dat mee in haar aanpak naar eenzame ouderen. Dit vraagt aandacht voor iedereen. 10) De ontwikkelingen Grotenhuis zijn indertijd door de wethouder toegelicht, daarnaast heeft het bestuur S.V.D. zich gewend tot het aanspreekpunt van Grotenhuis over actuele zaken. 11) Armoedebeleid: de gemeente heeft dit in 2018 geëvalueerd, o.a. voor burgers die bijstand, schulddienstverlening krijgen, de minima worden hierbij bijgestaan door de gemeente. 12) Enkele financiële onderwerpen (o.a. door Johan Schovers) en de ouderenbonden voorgelegd. 13) Nieuwe Sporthal plannen, wat betekent dat voor de dagbesteding – ruimte in de toekomst ? 14) Waar nodig zitbanken plaatsen (even uitrusten) in het centrum, en looproutes vanuit wijken. 15) Invalide toilet op de Bleek, is meer voor toeristen bedoeld, de Waag, het Stads Hotel en het Gildecafé hebben een invalide toilet. De Gehandicaptenraad adviseert de gemeente ook. 16) Gemeentelijke website: deze wordt waar nodig bijgesteld, deze is voor “ digitale “ burgers. 17) De gemeente digitaliseert steeds meer, haar financiële info. vind je ook op de website. 18) Zie ook Caleidoz dat gegevens verstrekt omtrent ouderenzorg in de Regiobode, verzocht meer informatie in de Regiobode vermelden voor vele niet digitale burgers. Gemeentegids is komt niet meer  huis aan huis, hij is verkrijgbaar op het gemeentehuis, afdeling secretarie. 19) Wilt U een EHBO cursus volgen? de gemeente vergoed deze niet, evt. uw zorgverzekering ? 20) De gemeente heeft geen invloed op de huurprijzen van de vrije sector – huurwoningen, bijv. om ontmoetingsruimte in te plannen tijdens bouwplannen. Dit kost huurders extra huurgeld. 21) Gemeente vraagbaak: hoe gaat dat werken: dat komt in het oktober overleg 2020 ter sprake.

Meer / minder huur dan de buren!
Onze belasting invulhulpen komen bij u thuis! Vaak komen naast de inkomstenbelasting en de toeslagen allerlei andere zaken op tafel. De leden gebruiken je graag, omdat je er toch bent, als vraagbaak. Zo zei vorig jaar een senior dat ze nieuwe buren had gekregen die minder huur gingen betalen dan de oude buren. Volgens die senior bleek de huur fors omlaag bijgesteld te zijn. En dat vond deze senior bijzonder want in het verleden waren de huren van beide panden min of meer gelijk. Onze generatie weet niet beter dan dat zodra de huur van een woning wordt opgezegd, er een nieuwe  huurprijs wordt bepaald aan de hand van een puntenstelsel d.w.z de nieuwe huurprijs wordt in balans gebracht met de kwaliteit van de woning. Dit betekende bijna altijd dat de huur werd verhoogd voor de nieuwe bewoners. Maar sinds januari 2016 eist de nieuwe Woningwet dat huizen ‘passend’ dienen te worden toegewezen. Dat houdt in dat het inkomen en de samenstelling van een huishouden bepalen voor welk huis een woningzoekende in aanmerking komt. Deze regels gelden alleen voor nieuwe bewoners, niet voor huurders die al voor 2016 in dat huurhuis woonden. Deze ommekeer betekent dat er ook voldoende huizen moeten zijn voor woningzoekenden die afhankelijk zijn huurtoeslag. Omdat de voorwaarden om huurtoeslag te verkrijgen mede worden bepaald door de hoogte van de totale huur dient vanwege de eisen die de nieuwe Woningwet stelt in een aantal gevallen de huur naar beneden bijgesteld te worden omdat anders de nieuwe huurders niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. De achtergrond van deze nieuwe regels betekent dat er in een wijk, dorp of stad een juiste mix moet ontstaan tussen de mensen met hogere inkomens en mensen met lagere inkomens. Met huurtoeslag kunnen huurders zich een passende woning veroorloven die anders alleen voorbestemd zouden zijn voor rijkere bewoners. Dat is wel wat zuur voor huurders die nog steeds dezelfde (hogere) huur betalen en vanwege de persoonlijke financiële omstandigheden ook geen huurtoeslag krijgen. Maar dit alles wordt veroorzaakt door de regels uit de nieuwe Woningwet

Overgevoeligheid medicijnen
Bent u ook gevoelig voor bepaalde stoffen? Ik wel! Naarmate ik ouder wordt weet ik langzamerhand uit ervaring welke voedingsmiddelen en voedingsstoffen ik links moet laten liggen. Als ik ze toch gebruik krijg ik na kortere of langere tijd onverklaarbare hoofdpijnen, een jeukende huid of mijn maag-darmkanaal raakt van streek. Vooral voedingsmiddelen die ‘gemengd’ gekocht of bereid zijn, worden door mij met argusogen bekeken. Bijvoorbeeld een salade die er heerlijk uitziet maar waarvan ik absoluut niet weet wat daar allemaal inzit. Maar ook voedingsmiddelen die niet gemengd zijn kunnen de boosdoener zijn. Bij het eten van citrusvruchten weet ik bij voorbaat al dat dit niet goed gaat. Nu heb ik onlangs begrepen dat je overgevoeligheid in verschillende soorten en maten kan hebben. Sommige ‘verdachte’ stoffen leiden in je lichaam tot intolerante reacties en anderen geven allergische reacties. Een belangrijk verschil is het al of niet meedoen van je afweersysteem (immuunsysteem). Bij een allergische reactie is je afweersysteem na inname van het voedsel al snel de kluts kwijt en heb je al binnen een paar uur last van bijvoorbeeld je huid of de slijmvliezen van je ademhalingsorganen. Bij een intolerantie is je afweersysteem niet betrokken maar reageert je maag- darmkanaal (bijv. een opgeblazen gevoel of de ontlasting verandert). En dat gebeurt pas na een of enkele dagen en dan leg je het verband niet meer met datgene wat je gegeten hebt. Overgevoeligheid kan op veel stoffen betrekking hebben: lactose (melk), fructose (fruit), E-nummers (in voedsel) maar ook gewoon van noten of  overgevoeligheden zorgen bij mij voor een zekere alertheid maar daar is als ik oplet en mijn voedsel slim samenstel, prima mee te leven. Dat wordt anders als deze overgevoelige stoffen in medicijnen zitten die ik verplicht ben te gebruiken. Vaak zijn de hulpstoffen in het medicijn de boosdoeners. Naast de werkzame stof zitten er ook hulpstoffen in het geneesmiddel die de houdbaarheid, de smaak en de opname in het lichaam moeten verbeteren. Deze hulpstoffen bevatten meestal gluten, lactose en pindaolie die doorgaans de oorzaak zijn van de intolerante of allergische reacties. Maar de dokter bepaalt alleen de werkzame stof in het geneesmiddel en de apotheker het merk (fabrikant) dat je krijgt. In de apotheek komen regelmatig senioren aan de balie die problemen hebben met bepaalde hulpstoffen en vragen naar een geneesmiddel die deze ‘verdachte’ hulpstof niet bevat. Helaas zitten de zorgverzekeraars ook op het vinkentouw. Het staat de apotheker vrij om de patiënt een passend medicijn te geven maar je zorgverzekeraar bepaalt de vergoeding die de apotheker ervoor krijgt. Kortom de zorgverzekeraar hanteert een streng en beperkt vergoedingen beleid richting de apotheker. Daarom kan de apotheker het gewenste medicijn - zonder de ‘verdachte’ hulpstof - uit financieel oogpunt niet altijd geven en moet de apotheker een aanvullend medicijn meegeven om de intolerantie of de allergie de kop in te drukken. Doorgaans is dit een anti-histamine. Als de intolerante- of allergische reacties te ernstig zijn moet de dokter er aan te pas komen om juiste medicijnen (lees merk) voor de patiënt te adresseren. Sommige patiënten proberen met argumenten aan de balie de apotheker tot andere gedachten te brengen, anderen willen wel de meerprijs betalen. Weer anderen proberen elders, al of niet on-line, het voor hem/haar passende medicijn te krijgen.

(Online) oplichting

(Internet) oplichters bedenken elke keer weer nieuwe trucs om mensen gratis geld uit de zak te kloppen. Ze proberen u bij de voordeur (of de telefoon) zo snel mogelijk in een stress situatie te brengen die om onmiddellijk ingrijpen vraagt. En liefst zijn ze met tweeën (een vrouw erbij om vertrouwen te wekken). De een houdt u aan de praat en de ander slaat zijn slag:  ‘De waterleiding bij de buren is gesprongen en bij u lekt het ook ’ of ‘ er is Corona in uw straat geconstateerd, we zijn iedereen aan het controleren’, of ‘ ik heb een pakketje voor de buren met breekbaar materiaal, kan ik dat bij in de gang zetten?, of, ik ben in de straat bezig met schilderen en kan ik even bij u naar het toilet’ of ‘ ik ben net in de staart komen wonen en kom even kennis maken’ of ‘we hebben dit bankpasje op straat gevonden met uw naam erop’ of ………(vul maar in).  Door hun verhaal proberen ze de angst en de chaos bij u nog verder op te voeren. Ook op internet leggen oplichters voor u de rode loper uit vol met prachtige aanbiedingen, prijzen en ook boetes zijn populair. Ze verpakken deze boodschappen in officieel ogende mailtjes of appjes van uw favoriete bank, de belastingdienst of supermarkt. Hoe weten ze dat allemaal van mij, zei een senior? Iedereen die op de digitale snelweg zit laat sporen na (deed Klein Duimpje al) en als je die op een slimme manier aan elkaar koppelt en naar die persoon stuurt heb je een grote kans dat de truc lukt. Al deze valse betaalverzoeken en nepmails die vaak niet van echt zijn te onderscheiden moeten bij ontvangst een gevoel van chaos bij u oproepen en is het de bedoeling dat u onmiddellijk iets doet om het niet erger te maken. Maar het kan er ook heel vriendelijk aan toe gaan. Wat te zeggen van de volgende truc: een senior ontvangt een appje met een recente foto van zijn oudste dochter die even in geldnood zit en snel een paar rekeningen moet voldoen. Of papa even vierduizend euro kan missen die ze weer snel zal terugbetalen. U begrijpt wel dat het appje met veel lieve woorden werd afgesloten. En wat doet papa voor zijn dochter?? Als die oplichters (let op internetoplichters opereren wereldwijd) dagelijks 10.000 van dat soort appjes versturen en er gemiddeld maar 300 reageren voor een bedrag van bijvoorbeeld 2000 euro, komt er toch dagelijks een paar ton binnen. En omdat mensen steeds meer uitgenodigd worden om zaken met de telefoon te regelen wordt het voor oplichters steeds makkelijker om hun slag te slaan. Of u wilt op Marktplaats een tweede hands product kopen en van de tien aanbiedingen is er een opvallend goedkoop en ook goed. Maar dat doet de aanbieder bewust om u te lokken. Als u contact maakt vraagt de aanbieder om even 0,01 eurocent over te maken om te kijken of de betaling zal gaan lukken. Om deze overboeking te doen ontvangt de senior een betalingsuitnodiging (Tikkie) met een link en door hierop te drukken bent u de pineut. En daarna wordt de bankrekening leeg getrokken. Mijn vader zei vroeger vaak tegen me: ‘het geld ligt op straat, maar jij bent te lui om te bukken en daarom moet jij een vak leren’.

Telefooncirkels, juist in Coronatijd!                                Ben en Tanja Kruk

Het ziet ernaar uit dat de contact-beperkende maatregelen voor vooral ouderen nog lang zullen gaan duren. Waarschijnlijk nog tot het moment - ergens in de loop van volgend jaar! - dat een voldoende groot aantal Nederlanders is gevaccineerd tegen het coronavirus. Het overgrote deel van de ouderen woont thuis en naarmate de leeftijd oploopt heeft een groot aantal van hen te maken met eenzaamheid. Door de coronamaatregelen neemt het aantal contacten verder af met alle gevolgen van dien. Acht jaar geleden stond in Doesburg de volledige organisatie op poten voor de start van één of meerdere telefooncirkels. Dit initiatief eindigde in een grote teleurstelling voor de organisatoren toen bleek dat er geen belangstelling voor was. Er was een aanbod gecreëerd waar geen vraag voor bleek te zijn. En dat is opmerkelijk, omdat in de buurgemeente Rheden al 38 jaar meerdere telefooncirkels naar volle tevredenheid van de deelnemers draaien. Een telefooncirkel bestaat uit 6-9 deelnemers die elkaar 's morgens binnen een half uur bellen; een vrijwilliger belt nummer 1, die vervolgens nummer 2 belt, enzovoorts en de laatste belt de vrijwilliger waarmee de cirkel rond is. Neemt iemand niet op dan wordt actie ondernomen om te kijken wat er aan de hand is. Twee keer per jaar wordt voor de deelnemers een bijeenkomst georganiseerd waar ze elkaar in een gezellige sfeer kunnen ontmoeten. Deelname aan een telefooncirkel is gratis.
De ervaring leert dat deelname aan een telefooncirkel om meerdere redenen belangrijk is voor deelnemers: iedere dag begint met contact en een kort praatje en dat is tevens een check of alles in orde is. Deelnemers kunnen afspreken elkaar later op de dag nog eens te bellen voor een langer gesprek. De praktijk leert dat tussen deelnemers soms nieuwe vriendschappen ontstaan. Voor de oudste deelnemers blijken deze gesprekken ook te voorzien in een behoefte om ervaringen uit het verleden te kunnen delen met leeftijdsgenoten, die ze met niemand anders meer kunnen delen. Deelname van een ouder aan een telefooncirkel kan ook hun kinderen een veilig gevoel geven: iedere ochtend wordt gecontroleerd of hun vader of moeder de dag goed is begonnen. De stichting Doesburgerinitiatief is overtuigd van de waarde van telefooncirkels; ook als middel om eenzaamheid onderen ouderen tegen te gaan. Sinds het vorige initiatief is er ook veel veranderd. De Doesburgse bevolking is sterk gaan vergrijzen. Er zijn veel meer ouderen bij gekomen en steeds meer 75-plussers en voor allemaal geldt dat ze - ook met toenemende beperkingen - zelfstandig thuis wonen. De stichting zou zich willen inzetten om opnieuw te proberen ook in Doesburg telefooncirkels te organiseren. Voordat we daar energie in steken, willen we beginnen om de belangstelling voor deelname aan een telefooncirkel te peilen. Wie belangstelling heeft voor (gratis) deelname aan een cirkel of zich bij de telefooncirkels Doesburg wil aansluiten als één van de vrijwilligers, wordt gevraagd dat met een telefoontje of een mailtje te laten weten aan Ben en Tanja Kruk van Stichting Doesburgerinitiatief. Een briefje in de brievenbus van Windmolenstraat 24 kan natuurlijk ook!  Met 8 aanmeldingen gaan zij aan de slag om de eerste Doesburgse telefooncirkel op te zetten! Ben en Tanja Kruk, Stichting Doesburgerinitiatief, Windmolenstraat 24, 6981 AZ Doesburg, 0313- 482013
doesburgerinitiatief@ziggo.nl

Donorwet in aantocht!

Als alles goed gaat treedt binnenkort de donorwet in werking. Maar u kunt nu al in het donorregister, uiteraard digitaal (donorregister.nl), kijken wat er over u wordt vermeld. Aansluitend kunt u uw keuze kenbaar maken. De belangrijkste wijziging in deze donorwet is de draai van nee, tenzij….. naar ja, mits…… Vroeger moest de persoon in kwestie zelf actief worden en toestemming geven om organen of weefsels te doneren. Geen vermelding in het donorregister betekende voor de arts geen toestemming. In de nieuwe donorwet komt iedereen per 1 juli automatisch in het donorregister te staan. Wie geen keuze maakt, komt in het register te staan onder: ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’. Kortom u zult actief moeten worden anders gaan uw organen en weefsels na uw overlijden naar iemand die ze hard nodig heeft. Tegen die tijd zal een arts de familie laten weten dat de overledene geen bezwaar heeft tegen donatie. In het Donorregister kunt u kiezen uit 4 mogelijkheden: 1) Ja, ik geef toestemming en wil donor worden. U kunt daar nog aangeven of u sommige organen of weefsels niet doneert. 2) Nee, ik geef geen toestemming. U wilt geen donor worden. 3) Mijn partner of familie beslissen hierover. Het is handig om dit even met de partner of familie te bespreken. 4) Dit is een variant op 3. Een door u gekozen (vertrouwens)persoon beslist hier ter zijner tijd over. Na deze digitale registratie, die u met behulp van DigiD moet doen, krijgt u na een paar weken een brief ter bevestiging van uw keuze en weer een maand later staat uw keuze dan definitief in het donorregister en is de arts er aan gehouden. Iedereen kan zijn keuze ten allen tijde aanpassen. Maar u ziet dat een eventuele wijziging wel 2 maanden kan duren voor die nieuwe keuze officieel zichtbaar is voor een arts. Mensen die al in de oude donorwet staan kunnen de huidige keuze handhaven dan wel veranderen. Maar als belasting invul hulp weet ik dat er bijna geen senioren zijn die over een computer beschikken. En als ze er wel een hebben niet goed weten hoe het donorregister met behulp van Digid (als de senior die al heeft) benaderd moet worden. Verder munt de website waaronder het donorregister draait niet uit in gebruikersgemak passend bij senioren. En dat is toch wel nodig want een donatie van organen en of weefsels is een inbreuk op je lichamelijke integriteit die niet lichtvaardig mag ontstaan. Mensen die niet over een computer beschikken zullen zich moeten vervoegen bij het Stadhuis voor het invullen van een papieren variant of dit formulier met behulp van familie of kennissen moeten downloaden (donorregister.nl), daarna invullen en per post versturen.

HetHuisDoesburg                                                           Corrie de Winter
HetHuisDoesburg is lekker actief en goed bezig! Na alle activiteiten rond ’75 jaar Vrijheid’, aandacht voor Philippus Gastelaars en de Stadsvertellingen wordt nu de blik gericht op de Maand van de Geschiedenis in oktober, de Doesburgse brievencollectie en de productie van de Doesburgse Canon. Maar 2020 is ook het jaar van het tienjarig bestaan van HetHuisDoesburg, een solide basis om door te gaan maar graag met een breder financieel draagvlak. En daarbij hebben ze uw
financiële hulp nodig. Bij de Stadsvertellingen werd al een vrijwillige bijdrage gevraagd maar dit najaar gaan ze een stap verder en wil HetHuisDoesburg met een eigen vriendenclub starten onder de naam ‘Thuis in HetHuisDoesburg’. Wordt u vriend oftewel ‘huisgenoot’ dan krijgt u een figuurlijke ‘huissleutel’. Daarmee bent u tot eind 2021 verzekerd als eerste te worden geïnformeerd over en uitgenodigd voor onze publieksevenementen en activiteiten. U krijgt daarnaast korting op (toegangs)prijzen. En ook nu is onze gastvrijheid groot. U bepaalt namelijk zelf wat die ‘sleutel’ u waard is. Vijf, tien, twintig of meer euro: de keus is aan u! Reageer snel want ter gelegenheid van ons tweede lustrum ligt voor de eerste vijftig Doesburgers die minimaal twintig euro overmaken, een fraai cadeau klaar. Zij ontvangen gratis het boek ‘Robert Jacob Gordon, wetenschapper en nog veel meer’ van Herman Staring (ter waarde van € 18,95). We zien uit naar uw reactie! Secretariaat, Corry de Winter, 0313 841353

Brief en telefoon versus chatten en twitteren!

Wij als senioren zijn van de generatie van de telefoon, de brief en heel vroeger ook de postduif. Dus bij problemen met een bedrijf waren dat zo ongeveer onze mogelijkheden om contact te maken. Ik weet nog dat mijn moeder, de dochter van een middenstander, een aangetekende brief wilde versturen. Het hele huis was in rep en roer, ten eerste waren daar kosten aan verbonden en verder kon die brief wel als een boemerang bij ons terug komen. Maar tegenwoordig is fouten maken door een bedrijf juist een kwaliteitskenmerk. Want dat betekent dat je als bedrijf een lerende organisatie bent die constant in beweging is op zoek naar de ideale situatie. En dat daar fouten bij gemaakt worden is logisch maar dan moeten klanten daar niet continu over zitten zeuren. Dus de communicatie met de klanten moet anders ingericht worden. Terwijl klanten van onze generatie graag de telefoon gebruiken bij calamiteiten vinden bedrijven dit alleen maar lastig en tijdrovend. Want een klacht wordt door de klant doorgaans verpakt in allerlei verhalen er omheen en vaak ook met de nodige emoties. Dus moet het telefoonnummer van de klantenservice er wel zijn maar onvindbaar voor de (oppervlakkig) zoekende klant. Toch moet de communicatie met de klanten volgens Brussel mogelijk blijven en bedrijven hebben dit vertaald tot communicatie over het ‘kale’ probleem met behulp van moderne communicatiemiddelen zoals chatten of twitteren. Allemaal communicatiemiddelen die senioren doorgaans niet gebruiken vanwege de onbekendheid met dat communicatiemiddel op de Ipad, computer of mobieltje en / of hoe die vorm van communicatie precies werkt. Maar zeker in Coronatijd zoeken senioren naar veiligheid en houvast. En daarom zoeken slimmeriken al die (onvindbare ?) telefoonnummers op en dan kunt u de klantenservice van een bedrijf ineens wel vinden, maar u heeft niet in de gaten dat u voor deze dienst – het zoeken van een telefoonnummer – fors meer moet betalen. Maar daar blijft het niet bij ook nadat u bent doorverbonden met de klantenservice loopt de teller voor de slimmeriken lekker door (dat kan wel oplopen tot een euro per minuut). Tel uit je winst! Daarom voor de duidelijkheid: een telefoonnummer van een klantenservice begint altijd met 09 en is dan gratis. Voor de tijd dat u de klantenservice aan de lijn heeft betaalt u natuurlijk wel de gebruikelijke belkosten.

Spreuk van de maand!           Erasmus, theoloog, filosoof en humanist.

Het schijnt mij toe dat door bescheidenheid meer bereikt wordt dan door onstuimigheid.