Zo langzamerhand weten we wel dat je niet
zomaar op elke link moet klikken in een mail. Als een grote supermarkt
als 'Jumbo' een prijsvraag uitschrijft waar je 500 mee kan verdienen en
je hoeft alleen maar een paar quizvragen te beantwoorden en je mobiele
nummer achter te laten, dan lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Een
maand later wordt je geconfronteerd met hoge telefoonrekening. Wat
blijkt? De prijsvraag is een slinkse manier geweest om je een sms-dienst
aan te smeren.
Slachtoffers van 4239
Sebastiaan
Borgelo, Wiet de Boer en Leo van Pelt zijn allemaal slachtoffer
geworden van dezelfde sms-dienst: 4239. Kenmerkend: geen van allen
zeggen bewust 'ok' te hebben gestuurd om de sms-dienst af te nemen. Toch
zitten ze maandenlang vast aan het abonnement met elk een torenhoge
telefoonrekening. Hoe kan dat?
Misleiding
Sabine
van Loon (van Vodafone) en Judith Thompson (voorzitter van de Stichting
Gedragscodes Mobiele Diensten) leggen uit hoe deze sms-dienst te werk
is gegaan. Verleden tijd, want de Stichting heeft ervoor gezorgd dat
deze sms-dienst niet meer actief kan zijn op de Nederlandse markt. "Ze
hebben bewust mensen misleid door de strenge regels die wij in de
Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten hebben gesteld, te negeren."
Wat is de werkwijze van 4239?
Mensen
worden verleid om mee te doen aan een prijsvraag waarbij ze 500 kunnen
winnen. Hierbij worden namen van grote merken, zoals supermarktketen
Jumbo, misbruikt. Om kans te maken op die prijs moeten ze hun mobiele
nummer invullen. Vervolgens krijgen ze een sms waarin staat dat ze 'ok'
moeten sms'en om mee te doen aan de prijsvraag. Dat hebben mensen
gedaan. Vervolgens zaten ze vast aan de sms-dienst die ongeveer 12 per
week kostte.
Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten
Misleidende sms-diensten is niet nieuw. Geregeld besteden we aandacht
aan deze vorm van misleiding. In 2003 hebben alle partijen in de
mobiele dienstensector de handen ineengeslagen en hebben ze gezamenlijk
de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten opgesteld. Deze Stichting heeft alle gedragsregels
opgesteld en houdt ook toezicht op naleving hiervan. Voorzitter van de
Stichting, Judith Thompson legt in de studio uit wanneer de Stichting
voor het eerst hoorde over de werkwijze van 4239. "Uiteindelijk hebben
we duizenden klanten uitgeschreven van deze dienst en hebben hun allen
een sms gestuurd hoe ze hun gemaakte kosten aan deze dienst terug kunnen
vragen."
Coulanceregelingen
Mensen die nog
niet gereageerd hebben op deze sms kunnen ook hun provider contacten en
vragen naar vergoeding van kosten. Benieuwd naar de reacties van de
providers over de werkwijze van deze dienst en hoe hun coulancebeleid
eruitziet? Lees hier de reacties.
Greenwhale Holding
Natuurlijk
heeft de redactie uitgezocht wie erachter deze dienst zit. Het blijkt
Greenwhale Holding op Curaçao te zijn. In de reportage kun je zien wat
er gebeurde toen de redactie telefonisch contact kreeg met de eigenaar
van het bedrijf. Lees hier de later verstuurde schriftelijke reactie.
Misbruik naam Jumbo
Greenwhale
Holding misbruikt de naam van supermarktketen Jumbo. Hierdoor krijgen
consumenten het idee dat de mail daadwerkelijk vanuit Jumbo is gestuurd.
Dit is natuurlijk niet zo. Hoe reageert Jumbo op het misbruiken van hun
naam? Als de sms-dienst niet stopt met het misbruik overweegt Jumbo
juridische stappen laten ze ons weten.